Thursday 24 January 2013

NGO harap usah prasangka lawatan ke Gaza

Kuala Lumpur: Pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membela nasib rakyat Palestin, berharap tiada prasangka buruk berbaur politik terhadap kunjungan Datuk Seri Najib Razak ke Gaza.

Mereka sependapat inisiatif kemanusiaan Perdana Menteri tidak sepatutnya dipolitikkan, sebaliknya disokong dalam usaha membantu rakyat Palestin yang menderita akibat kekejaman rejim Zionis.
Pengerusi Yayasan Keamanan Global Perdana (PGPF), Tan Sri Norian Mai, berkata keputusan Perdana Menteri mengunjungi wilayah bergolak adalah amat sesuai pada masanya.

“Kita melihatnya sebagai sokongan kepada NGO tempatan yang banyak memberi perhatian kepada penderitaan masyarakat Gaza selama ini.

“Kunjungan Perdana Menteri adalah atas dasar kemanusiaan dan sesama umat Islam seperti dijelaskan beliau sendiri. Kita memberi sokongan kepada masyarakat tertindas. Justeru, kita harus menghargai dan menghormati (lawatan Najib) kerana sokongan diberi NGO selama ini pun bukan berdasarkan politik,” katanya kepada BH, semalam.

Kecam cemuhan

Beliau mengulas kenyataan Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Tantawi, melalui Facebooknya, kelmarin, mencemuh lawatan Najib ke Gaza.
Bagaimanapun, Nasrudin dikecam pengikut Facebooknya sendiri, termasuk mempersoalkan kenapa beliau yang dilabel ‘ustaz’ sanggup mengeluarkan kenyataan sedemikian, selain yang menyifatkannya sebagai iri hati.

Ketua Jabatan Maklumat dan Media Pertubuhan Kebudayaan Palestin Malaysia (PCOM), Mohammad Alherbawi, berkata lawatan Najib itu membuktikan keikhlasan kerajaan dan rakyat Malaysia menyokong perjuangan Palestin.

“Kami percaya Najib ikhlas dan langsung tidak meraguinya. Kerajaan dan rakyat Malaysia banyak memberi sokongan kepada rakyat kami serta sentiasa memperjuangkan isu penderitaan rakyat Palestin di platform antarabangsa,” katanya.

Ketua Pegawai Operasi Yayasan Salam Malaysia, Md Ghani Ibrahim, menyifatkan usaha Perdana Menteri amat membanggakan, malah kunjungan itu membuka ruang lebih luas untuk NGO negara ini memasuki Gaza dan memberi bantuan kepada rakyat Palestin.

Pengerusi Life Line 4 Gaza (LL4G), Dr Noorazman Mohd Samsuddin, berkata berdasarkan pengalaman peribadinya menyertai misi bantuan kemanusiaan ke Gaza, masyarakat Palestin sentiasa ternanti-nantikan lawatan kepemimpinan tertinggi negara ini

No comments:

Post a Comment